Als ik het goed heb begrepen heeft ieder lid van de N.P.O. een exemplaar van HET SPOOR thuis gekregen waarin uitgebreid wordt ingegaan op de toekomstige herindeling van Nederland.
Duidelijk is wel dat dit in 2026 gaat plaats vinden.
Na het bestuderen van de plattegrond waarop de nieuwe indeling is geplaatst wordt het mij wel duidelijk dat wij als samenspel Drechtsteden samen met de Hoeksche waard en de Z-H. Eilanden gaan ingedeeld worden bij Brabant en Zeeland.
Het gaat een redelijke verandering worden voor ons na meer dan vijftig jaar gespeeld hebbende in afdeling C later, in de afdeling 5.
In deze afdelingen zaten wij in Dordrecht altijd op de buitenkant, namelijk aan de oostzijde.
Daarom kon je als er een beetje west in de wind stond in Dordrecht met een gerust hart de duiven opwachten want er waren dan mogelijkheden om in de afdeling te winnen.
Andersom is het ook waar dat met een beetje oost in de wind het nagenoeg onmogelijk is om mee te doen voor de overwinning in groot verband.
Nu bij de nieuwe indeling (als ik de kaart goed heb bekeken) komen we in de nieuwe afdeling op de achterhand en in het midden van de afdeling.
Wat dit voor ons gaat betekenen is nog een grote verrassing.
Het is natuurlijk helemaal het tegenovergestelde van de te verwachten klassering die je je zelf op voorhand toebedeeld op de vluchten.
Zal een beetje wennen zijn maar eigenlijk best verfrissend om dat ook mee te gaan maken.
Zonder te verhuizen een heel andere ligging krijgen.
Of het bevalt is een ander verhaal.

We zijn inmiddels begonnen met het opleren van de jonge duiven.
Tot nu toe zit er nog totaal geen vliegen in aan huis.
Wanneer ze worden losgelaten vanuit het hok vliegen ze ongeveer tussen de 5 en 10 minuten.
Komt nog bij dat er een deel van ongeveer 40 jongen helemaal niet van het dak af komt.
Dit is nu voor het tweede jaar achtereen dat dit aan de hand is.
Afgelopen maandag hebben we de hele boel ingeladen en hebben ze zomaar een klein stukje weggebracht (misschien 1 kilometer).
In 5 ploegjes los gelaten en ze deden er tussen de 15 en 25 minuten over om het hok weer te vinden.
Daarna drie dagen achter elkaar ingeladen en vervolgens op 2, 5 en 10 kilometer gelost.
Iedere keer wanneer ze hiervan op het dak vielen leek het wel of ze net een paar honderd kilometer hadden gevlogen en moesten gewoon tot rust komen eer ze de ingang van het hok opzochten.
Deze week zijn de weersvooruitzichten van dien aard dat we gewoon door kunnen gaan met trainen.
Het is niet de bedoeling om de afstand te vergroten maar gaan proberen er eerst wat conditie op te krijgen.

In een eerdere blog heb u kunnen lezen dat we van de eerste africhting oude duiven best een flink aantal duiven zijn verspeeld, op dit moment nog 8 weg.
Deze week is er een duivin terug gekomen, zij is gewond maar het echte vreemde is dat ze van top tot teen roze gekleurd is.
Onbegrijpelijk hoe zij dit voor elkaar heeft gekregen.

Het houdt niet op….
De ene tegenslag na de andere krijgen we dit seizoen te verwerken.
Net voor aanvang van het vliegseizoen zijn alle constateer antennes vernieuwd en door de verkoper geïnstalleerd.
Eerste vlucht zat er een kleine hapering in het registreren.
Tweede vlucht viel het hele systeem uit na een paar duiven.
Doordeweeks in samenspraak met de leverancier wat aan het systeem veranderd.
Derde vlucht alles werkt perfect.
De jongen zijn inmiddels ook gechipt en hebben we iedere dag over het systeem laten lopen en het constateren ging vier dagen achtereen ook prima, geen haperingen.
Vierde vlucht (gisteren) weigerde het hele systeem dienst te doen, dus geen prijs.
Misschien gaat het vanaf nu een beetje beter.